Ana Menü

2. Hafta: Selimiye Camii

Başlatan noumAyberk, Eylül 11, 2007, 11:27:40

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

noumAyberk

Selimiye Camii (Edirne) II. Selim'in emri üzerine Mimar Sinan tarafından Kıbrıs'ın fethiyle elde edilen ganimetlerle eski sarayın Baltacılar koğuşunun bulunduğu yerde yapılan cami. 1568 - 1575 yıllarında tamamlanan Selimiye Camii Osmanlı-Türk mimarisinin en büyük eseridir. Üçer şerefeli dört minaresi vardır. Her minarenin yüksekliği 79,89 m.'dir. Kubbesi 31,28 m. çapında olan Selimiye Camii'nin harim tarafındaki minarelerin şerefelerine ayrı merdivenlerden çıkılabilmektedir.

Osmanlı hükümdarı II. Selim tarafından Mimar Sinan'a yaptırılan Selimiye Camii, Edirne'de, şehrin en yüksek noktasında Yıldırım Bayezıt'ın yaptırdığı Baltacılar Koğuşu'nun kalıntıları üzerine yapılmıştır. Yapımına 1569'da başlanmış ve 1575'de tamamlanmıştır. Osmanlı-Türk sanatının en muhteşem eseridir. Mimar Sinan, Selimiye için "ustalığımın eseri" demiştir. Açık havalarda Rodop Dağları'ndan ve Uzunköprü'nün Süleymaniye Köyü'nden görülebilmektedir.


Selimiye'de daha önceki hiçbir camide, Ayasofya'da, Bizans eserinde ve antik çağ mabetlerinde görülmemiş bir teknik kullanılmıştır. Daha önceki kubbeli yapılarda, asıl kubbe kademeli yarım kubbelerin üzerinde yükselmesine rağmen, Selimiye Camii tek bir kubbe ile örtülmüştür. Kubbe, 8 filayağına dayanan bir kasnak üzerine oturtulmuştur. Kasnak, filayaklarına kemerlerle bağlıdır. Kubbenin çapı 33,28 metre, yüksekliği 15,86 metredir. Sinan, bu şekilde örttüğü iç mekana verdiği genişlik ve ferahlıkla birlikte mekanın bir kerede kolayca anlaşılmasını sağlar. Kubbe aynı zamanda camiinin dış görünüşünün ana hatlarını da belirler.


Selimiye'nin herbiri 70,89 metre yüksekliğinde, kalem gibi incecik 4 minaresi vardır. Minareler üçer şerefelidir. İki minaresinde şerefelerin üçüne giden yol ayrıdır. Bu minarelerden aynı anda üç şerefeye de birbirini görmeden üç kişi çıkabilir. Öndeki iki minarenin taş oymaları çukur, ortadaki minarelerin oymaları ise kabarıktır. Minarelerin kubbeye yakın olması, camiyi göğe doğru uzanıyormuş gibi gösteren bir görünüş güzelliği sağlar. Diğer camilerde ise minareler açığa yapılmış ve yapı genişlemiştir.

Caminin mermer, çini ve hat işçilikleri de önemlidir. Yapının içi İznik çinileriyle süslüdür. Büyük kubbenin tam altındaki hünkar mahfili, 12 mermer sütunludur ve 2 metre yüksekliktedir. Çinilerin bir kısmı 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşında, Rus generali Skobelef tarafından sökülerek Moskova'ya götürülmüştür.

Yapının, kuzeye, güneye ve avluya açılan 3 kapısı vardır. İç avlu, revaklar ve kubbelerle süslüdür. Avlunun ortasında mermerden özenle işlenmiş bir şadırvan vardır. Dış avluda ise sıbyan mektebi, darül kurra, darül hadis, medrese ve imaret bulunmaktadır. Sıbyan mektebi günümüzde çocuk kütüphanesi, medrese ise müze olarak kullanılmaktadır. Geçmişte cami meşalelerle aydınlatılmakta idi. Meşalelerden çıkan is, hava akımı yaratmak üzere özel olarak yapılan bir delikten dışarı çıkmaktaydı.



Simurg

mimar sinanın tüm eserleri müthiş
ama en ünlülerininden biriside selimiye camisi
sağol Nayberk paylaşım için

BEŞİKTAŞK



Kahrolsun uyuyunca geçmeyen bazı şeyler..

noumAyberk


erdibatmaz

biz sınıfça gitmiştik yapımı gerçekten müthiş özellikle kubbesi ve onu taşıyan fil ayakları
bitti, dağılın.

4-8-15-16-23-42 :P

keskinli

noumAyberk  repi hakediyorsun ama maalesef rep sistemi yok simdilik
paylasim icin cok sagol
Ölürüm Beşiktaşım,ZehirimSensin
Evvelim Sen Oldun,Ahirim Sensin

freedom forever

Memleketimin camii tabi güzel olacak :D
Paris'te 72 gün boyunca fabrikalar çalıştı, atölyeler üretti, fırınlar yiğit Parislilere ekmek yetiştirdi. Paris'te 72 gün boyunca ücretin, sermayenin, karın, paranın olmadığı bir dünya kuruldu.

noumAyberk

Vay hemşo ;D
Arkadaşlar şu an evde olmadığım için fazla bi paylaşım yapamayacağım
Ama biraz bilgi vereyim;
Mimar Sinan'ın en önemli eserlerinden birisidir
Girince büyüleniyorsunuz
Özellikle gizli kapılar arkasındaki şeyleri çok merak ediyorsunuz
Caminin orta kısmında bir bölüm vardır
O bölümde su içilir
Ve soldaki direğin üzerinde ters lale vardır

Non Mollare Mai

Eyvallah ayberk sağol bilgiler için.
edit

noumAyberk

Selimiye Camii'deki Ters Lalenin Sırrı Çözüldü
Camii'deki Lale Yere Deydimi Kıyamet Kopacak Söylentilerine Bir Cevap Bulundu

Lale Arapçada Hilal Anlamına Gelmektedir
Hilal Bizim Bayrağımızı Temsil Eder
Bu Lale Yani Bayrağımz Yere Değdiği Zaman Kıyamet KOPACAKTIR..

Ters Lale :Başka bir Rivayete göre Camini arsası içinde bir lale bahçesi varmış ve bu bahçe sahibinden Camii için satın alınmak istendiğinde sahibi vermemek istemiş* sonunda razı geldiğinde bahçesinin devamlı sembolik edilmesi için bir lale motifinin yapılmasını istemiş.Mimar Sinan da lale motifini yapmış fakat ters olarak yapmış lale motifi burada bir lale bahçesinin olduğunu* ters yapılması ise sahibinin tersliğini temsil etmektedir.

noumAyberk

SELIMIYE CAMII NIN OYKUSU Turkiye'deki en onemli tarihi eserlerimizden bir tanesi de 2.Selim (sari Selim) tarafindan Mimar Sinan'a Edirne'de yaptirilan Selimiye camisidir.. 2.Selim babasi vefat edince tahta gecer ve (Kibris'in fethi babama nasip olmadi, eger ben feth edebilirsem, Allah rizasi icin ulu bir ma'bed yaptiracagim) diye vaat eder. Ve nitekim 1 yıl boyunca suren cetin ve zorlu bir savastan sonra Kibris'i feth eder. Bir yandan Kibris'in fethinin sevinci bir yandan devlet isleriyle mesgul olan padisah vaadini unutur. Bir gun ruyasinda Hz.Muhammed buyurur kiey Selim sen Murat eyledin Hak nasip kildi. Sozunde sadik olasin, Kibris'tan alinan ganimet ile yaptirmayı va'dettigin mabedi de su beldeye yaptirasın) diyerek mubarek sehadet parmagi ile Edirne sehrini gosterir. Buyuk bir toren ile padisah ile Mimar Sinan temele ilk tasi koyarlar. Koca Sinan bu son eserini 14.000 isci,400 kalfa ile 1569 yilindan 1575 yilina kadar gecen 6 senede dikiyor veee Edirne'nin ufkuna, azametli kubbesi, hasmetli minareleri ile hayran birakiyor butun dunyayi O'na. Edirne'ye nereden girerseniz girin, sizi Selimiye cami karsilar.Azameti ile karsiniza dikilen yuce ma'bedin zarif minareleri, sizi yaniltircasina, cesitli yonlerden ikili, uclu veya dortlu gorunurler. Ende, boyda, capta ayni olan minarelerin kible tarafindakiler birer yollu olup, geridekiler ucer yolludurlar. Ayni anda 3 kisi giderek en son serefede birlesebilirler. Soyle ki: Bir ile uc iki ile uc dogrudan 3.serefeye cikar, bu yollar 250'ser basamak olup 84'er m. dir. (Kafaniz karistı diilmi en iyisi firsatini bulup gidin ve gorun) Efendim nerde kaldik... Selimiye' nin yeryuzunun en aydinlik ve isikli eseri oldugunu yerli ve yabanci sanat tarhcileri meth-u sena ile bahsederler. Selimiye camii nin motif ve nakislarındaki incelik ve zerafet XVI.yy'in en guzel orneklerini tasimaktadir. XVI.yy'da isleme sanati pek meshurdu. Etrafi parmaklikli tas duvarlarla cevrili Selimiye Kulliyesi, 22.222 m2 uzerine kondurulmus olup, Dar-ul Kurra, Dar-ul Hadis, Dar-ul Subyan gibi bolumleri vardır. Terasi altindaki carsi padisah 3.Murat tarafindan camiye ilave olarak yaptirilmis 72 dukkani vardir. Cok uzaklardan 4 minaresi ile goze carpan yapi,kuruldugu yerin secimi ile Mimar Sinan'in ayni zamanda usta bir sehircilik uzmani oldugunu da gosterir. Tamamen kesme tastan insa edilmis camii, ic bolumu ile 1.575 m2'lik ve tumuyle 2.475 m2'lik bir alani kaplar. Caminin plani uzun dikdortgen sekilde olup,ortada buyuk bir kare ve ikiyaninda birer uzun dikdorgen kisimlari vardir.Mimar Sinan'in en mukemmel eseri saydigi bu camide butun bir sahayi tek kubbe ile ortmek meselesini halletmistir. Uc serefeli camiide denenmis olan bu teknik buyuk bir cesaretle gelistirilerek kullanilmistir.Yapiyi kubbe kasnaginda 32 kucuk pencere, yuzlerdeki ustuste 6 dizide cok sayidaki pencere aydinlatmaktadir.Halk arasinda bu pencerelerin 999 oldugu soyleniyorsada 342 tanesi haremde, 42 taneside harem avlusundadir. Minareler yapiya dikeylik hissi verir. 3.80 capinda 70.89m (Kulah ve alemi 85m ye yakin) yuksekligindeki bu dort minare islam aleminin en uzun minareleridir. Merdivenlerin kapilari doguya,batiya olmak uzere dis avluya acilmistir.Bu tarz merdiven sistemi o gunden bugune halk topluluklarinin buyuk hayranlikla anmalarina sebep olan kucuk bir geometrik uygulamadir. Selimiye camiinin elvan, yuvarlak, kafesli, kanatli ve dolapli yapilmis sekilleri tasiyan pencereler; Gunun her saatinde gunesten suzulen isik,camiinin her cephesinde ,ayni aydinligi korur.ic mekani esit aydinlik ile aydinlatilir. Gunes olmadigi bulutlu havalarda, gunesli hava gibi ayni isigi sabit tutmasi, yerli-yabanci her ziyaretciyi hayretlere dusurmektedir. Selimiye camii icin tabii ki yazacak cok seyim var ama buna eminim sayfalar yetmeyecektir. Son olarak Selimiye camiine gittiginiz zaman dikkatinizi cekecek bir hususta TERS LALELERDIR. Bu laleler ile ilgili 2 cesit rivayet vardir ben size 1 tanesini aktariyorum: Lale tersten okundugunda eski harflerle hilal okunur. Hilal ise Osmanlilarin kutsal isaretidir. Hurriyet ve ozgurluk demektir. Mimar Sinan'in bu laleleri ters koyarak (rivayete gore)anlatmak istedigi hurriyetinize, milliyetinize, din ve imaniniza sahip olun.Eger bu manevi kutsal varliklariniza sahip olmazsaniz lalenin ters dondugu gibi hurriyetiniz kayip olur. Yani bayraginiz yere duser. Son olarak Mimar Sinan'in camii hakkındaki sozunu size aktariyorum "Bu cami benim ustalık eserimdir, tecrubelerimin en son zirvesidir, bu eserimi oyle mukim eylemisimdir ki bi iznillahi taala dunya durdukca duracaktir..."


Oykusu Sultan II. Selim tarafindan Mimar Sinan'a 1569-1575 yillari arasinda Edirne'de yaptirilmistir. Sinan'in ustalik eserim dedigi camidir. Ucer serefeli, 71 m. yuksekliginde dort minaresi vardir. Cephede bulunan on iki minare serefelerine uc ayri merdivenle cikilmaktadir. Sekiz fil ayagina dayanan kubbesi 31,28 m. capinda olup tabandan yuksekligi 43.28 m.'dir. Mermer minberi ve cinileriyle unludur. 1878'de Ruslarin Edirne'yi isgali sirasinda cinilerinin bir bolumu sokulup Rusya'ya goturulmustur. Cevresindeki diger Sinan yapilariyla birlikte Selimiye Kulliyesi adiyla anilir.



Selimiye'nin Oykusu Ilk is, caminin yapilacagi tepedeki evlerin, bahcelerin satin alinarak cami alaninin hazirlanmasiydi. Bunun icin evlerin yikimina girisildi. Ama iclerinden biri, yaslı bir bahcivan topragini vermemekte direndi. Padisahin buyruguna gore, topraklarini vermemekte direnenlerin ne yapilip edilip razi edilmeleri gerekiyordu. Yalniz butun bunlar guzellikle olacakti. Ne olursa olsun zor kullanmak yoktu. Buyruk boyleydi. Ne kese kese altinlar, ne de yalvarip yakarmalar bu yasli bahcivani kandirabildi. Adam bahcesini vermiyordu. Ama Mimar Sinan sonunda bu zorlugu da yenip adami bahcesini vermeye razi etti. Boylece uzun calismalardan sonra usta mimar, dusunu gerceklestirmis, yillar once gozune kestirdigi tepeyi ulu bir yapıyla olumsuzlestirmisti. Caminin yapiminin bittigi sabah Mimar Sinan, butun ustalarini, iscilerini, irgatlarini avluda topladi. Hepsi de elbirligiyle gerçeklestirdikleri yapiyi ovuncle seyrekoyuldular. O sirada, oradan, mahallenin cocuklarindan biri geciyordu. Bircok adamin merakli merakli camiye baktigini gorunce, o da onlar gibi ellerini arkasina baglayip durdu. Ayni yerde bakmaya basladi. Cocugu goren Sinan, yanina yaklasti. E, sen ne dersin bakalim kucuk , diye sordu. Camimizi nasil buldun, guzel olmus mu? Cocuk, gozlerini kisarak baktigi minareyi parmagi ile gosterdi Bak, o minare egri olmus dede , dedi Sinan'a. O ana kadar sesi cikmayan butun ustalarla isciler, Nasıl olur, parmak kadar cocuk nereden bilirmis , diye homurdanmaya basladilar. Sinan, elini kaldirarak, konusanlari susturdu. Ustalar, cocuk doğru soyledi , dedi. Hepsi Sinan'in yuzune saskinlikla bakıyordu. Sinan aldirmadi. Kalfalardan birini yanına cagirdi. Kalfaya, palanganin kalin ipi alip cocugun gosterdigi minareye cikmasini soyledi. ipi, ucuncu serefenin ustunden minareye sIkIca baglatti. Ucunun asagi sarkitmasini istedi. ipin ucu asagi ulasinca adamlarina tutturdu. Simdi var gucunuzle ipe asilin, dedi. Adamlar, bir anlam veremedikleri bu isi Sinan'in buyrugu ile yaptilar. Sinan, adamlari ipe asilirken kucuk cocugun saclarini oksayarak sordu: Nasil kucuk minarenin egriligi duzeldi mi dersin? Cocuk, dikkatle minareye bakiyordu. Adamlar, var gucleriyle ipe asiliyordu. Neden sonra cocuk, Tamam, simdi duzeldi, dedi. Sinan, adamlarina ipi birakmalarini soyledi. Cocuk minarenin duzeldiginden emin olarak yanlarindan uzaklasti. Cocuk gider gitmez kalfalarla ustalar Sinan'in cevresini aldilar. Yasli mimara biraz da kizmislardi. Bu ne mene istir? diye sordular. Minarenin dumduz oldugunu bizim kadar siz de biliyorsunuz. Kendi elinizle olcup bictiginiz minareyi ne diye iple cektirdiniz bize? Boyle gulunc bir şey gormedik simdiye dek. Ak sakalli koskoca bir mimar bir cocuğun sozune uyar mi hic? Sinan, gulumseyerek, bakti yuzlerine. Minarenin dogru oldugundan ben de eminim. iple cekilerek duzeltilemeyecegini ben de biliyorum. Ama bir cocugun gozunde bile, Selimeye'nin ozurlu sanilmasini istemem. Onun icin yaptim bunu. Bundan boyle hic kimse Selimiye'nin herhangi bir ozru oldugunu soyleyemeyecektir. Yuzyillar boyunca eksiksiz bir yapi olarak anilacaktir. Ustalar o zaman, Sinan'a hak verdiler. Bu bilgece davranisini yasadiklari surece, unutmayacaklarini soyleyerek saygiyla elini opup kucaklastilar. Ve hep birlikte oradan uzaklastilar

freedom forever

Paris'te 72 gün boyunca fabrikalar çalıştı, atölyeler üretti, fırınlar yiğit Parislilere ekmek yetiştirdi. Paris'te 72 gün boyunca ücretin, sermayenin, karın, paranın olmadığı bir dünya kuruldu.

noumAyberk


die-4-u

Edirne'de Çok Yaygın Bi' Söz;
Mimar Sinan Kalfalığını İstanbul'daki Şehzadebaşı Camiinde,Ustalığını Süleymaniye Camiinde;
Tüm Hünerlerini de Selimiye Camiinde sergilemiştir...


noumAyberk

Teşekürler bilgi için
Güzelmiş hoşuma gitti

noumAyberk

Yokmu ters laleden etkilenen